Toen het eerste nummer van FLOORTJE bij Drukkerij Van der Poorten van de persen rolde, stond het redactieteam mee in de drukkerij: Kurt Van Laere, Vanessa Bosseman en enkele collega’s uit het redactieteam. “Dat bezoek was voor ons belangrijk,” zegt Van Laere, adviseur van de gedelegeerd bestuurder bij het Agentschap Uitbetaling Groeipakket. “We wilden voelen dat we bij de juiste drukpartner zaten. Bij Van der Poorten proef je vakmanschap en passie. Dat bevestigde ons vertrouwen.”
Het Agentschap Uitbetaling Groeipakket werd in 2019 opgericht, toen de kinderbijslag een Vlaamse bevoegdheid werd. Voor de medewerkers betekende dat een nieuwe situatie, met andere verwachtingen en opdrachten. “Plots werd er iets nieuws van hen gevraagd,” zegt Van Laere. “Je kan dan hopen dat verbondenheid en team spirit vanzelf groeien, maar dat is naïef. Ik geloofde sterk dat een personeelsblad een hefboom kon zijn om dat te stimuleren.”
Die overtuiging komt niet uit het niets. Van Laere heeft een journalistieke achtergrond en weet hoe krachtig verhalen kunnen zijn. “Een blad brengt mensen samen. Het geeft herkenning, het laat je kennismaken met collega’s die je anders nooit spreekt. Dat is de kracht van journalistiek vertaald naar een organisatie.”
Op papier en thuis in de bus
De keuze voor print en thuisbezorging was bewust. “Een mail klik je al te gemakkelijk weg,” zegt Van Laere. “Een magazine voel je. Het ligt op de salontafel of de keukentafel. Je kan het meenemen in de zetel of zelfs in de tuin. Het blijft aanwezig, in plaats van te verdwijnen in een overvolle mailbox. En doordat ook de omgeving van de medewerker het kan zien of lezen, krijgt het agentschap een plaats in het gezin. Dat creëert herkenning en trots, niet enkel bij de medewerker maar ook bij de mensen rondom hem of haar.”
Daarom wordt FLOORTJE vier keer per jaar naar alle medewerkers gestuurd, én ook naar de gepensioneerde collega’s. Volgens Van Laere maakt dat verschil in betrokkenheid. “Het gaat verder dan informeren. Met een gedrukt blad toon je dat je moeite doet om iets moois en blijvends in handen te geven. Dat is een vorm van waardering, en dat voelen de lezers.”
Verhalen van collega’s
Wat er in FLOORTJE te lezen valt? “In alle geval geen technische nota’s of beleidsjargon.,” aldus Van Laere. “Het moet laagdrempelig zijn: verhalen van mensen. Een collega met een bijzondere hobby, een teambuilding, of een indringend levensverhaal. Daarnaast kleine nieuwsberichten, puzzels en cartoons. Iets waar iedereen vlot kan instappen, iets dat triggert.”
Over het kwaliteitsniveau is hij helder: “Je kunt je niet permitteren om er met je klak naar te gooien. Als je lezers kwijt bent, is het heel moeilijk om ze nog terug te winnen. De lat heb ik altijd hoog gelegd.”
Nieuwe drukker
Na verloop van tijd zochten ze een nieuwe printpartner. “We merkten dat de kwaliteit zeer wisselvallig was geworden,” zegt Van Laere. “Dan zoek je iemand met dezelfde passie voor het vak. Bij Van der Poorten voel je beroepsfierheid en drive om de lat te leggen waar ze moet liggen. Het eerste nummer daar bevestigde onze indruk.” Ook de werkvloerbeleving speelde mee: “We zijn bewust gaan kijken tijdens de druk. Je voelt daar het familiale en het vakmanschap.”